• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

"Life hacks" när man är hos KF

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
o

och det är redan strängare krav, det är knappt ngn som får låna längre. Det ändrades väl juli 2018.
Jag vill påstå att det som verkligen behöver ändras är att det behövs nya låneformer med humanare villkor där även lågavlönade eller personer med sämre förutsättningar kan låna utan att lånet leder hela vägen till kf.

För när lagen ändrades och det blev svårare att låna, vad hände då? De som fick svårare att låna får ta de absolut värsta lånen som finns, som OPR och liknande. Låna 10 000 kr men betala 30 000 kr tillbaka. Horribelt.
Sen är det ju skillnad om tar ett sms lån någon månad för att något oförutsett hänt och vill slippa få onödig UC och vet man kan betala tillbaka i tid då är dom bra.
Men dom är inte bra långsiktligt speciellt inte om man har många med hutlösa räntor som bäddat för KFM :(
Jag missbrukade sms lånen helt enkelt
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 447
Mottagna reaktioner
1 002
Poäng
897
o

och det är redan strängare krav, det är knappt ngn som får låna längre. Det ändrades väl juli 2018.
Jag vill påstå att det som verkligen behöver ändras är att det behövs nya låneformer med humanare villkor där även lågavlönade eller personer med sämre förutsättningar kan låna utan att lånet leder hela vägen till kf.

För när lagen ändrades och det blev svårare att låna, vad hände då? De som fick svårare att låna får ta de absolut värsta lånen som finns, som OPR och liknande. Låna 10 000 kr men betala 30 000 kr tillbaka. Horribelt.

Strängare krav är det väl inte direkt. Låne produkterna har ändrats lite, du see väl inre dessa 3k sms lånen som kunde bli 20-30ggr pengarna längre om du släppte till KF.

Nya lagen säger typ att lånar du 30k som högkostnads kredit så kan dom inte ta ut mer än sjävla det du lånade i ränta.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
För några år sedan visste jag knappt vad sms lån var. Men med mitt spelberonde och överkonsumtion blev dom tydliga och nu har jag nästan haft varenda sms lån som finns på marknaden.
Det hade jag inte haft om UC tagits :(
Mina skulder hade varit betydligt mindre och allt hade nog inte gått så långt om inte sms lån funnits.
Dom har tagits i desperata situationer och för att lösa andra lån spela o överkonsumera helt galet :(
Så nog har man betett sig helt crazy utan tänkt på följderna
Samma här! Tog första sms-lånet typ 2010 för att klara vad jag trodde var en tillfällig svacka i inkomsterna. Men var tvungen att ta ett nytt för att betala tillbaka och så ett nytt och ett nytt, ja ni vet ju hur man till sist spenderar all tid på att leta nya lån för att betala de gamla tills det inte längre går och man släpper allt. Om alla var tvungna att ta och rapportera till uc hade man hamnat hos fogden lite snabbare.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Samma här! Tog första sms-lånet typ 2010 för att klara vad jag trodde var en tillfällig svacka i inkomsterna. Men var tvungen att ta ett nytt för att betala tillbaka och så ett nytt och ett nytt, ja ni vet ju hur man till sist spenderar all tid på att leta nya lån för att betala de gamla tills det inte längre går och man släpper allt. Om alla var tvungna att ta och rapportera till uc hade man hamnat hos fogden lite snabbare.
Ja med facit i hand blev sms lånen mitt fall:( nog det värsta skit man kan ha.
Och dom tas bara i panikartade situationer. Skulle aldrig ta ett sånt lån med bra UC
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 872
Mottagna reaktioner
1 867
Poäng
1 277
Ja med facit i hand blev sms lånen mitt fall:( nog det värsta skit man kan ha.
Och dom tas bara i panikartade situationer. Skulle aldrig ta ett sånt lån med bra UC
Ja med facit i hand skulle man ju ändra på många knäppa val.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 576
Mottagna reaktioner
7 013
Poäng
4 807
Strängare krav är det väl inte direkt. Låne produkterna har ändrats lite, du see väl inre dessa 3k sms lånen som kunde bli 20-30ggr pengarna längre om du släppte till KF.

Nya lagen säger typ att lånar du 30k som högkostnads kredit så kan dom inte ta ut mer än sjävla det du lånade i ränta.
Det är inte lagen om räntetaket jag hänvisade i första hand utan lagändringen som tvingade låneaktörerna att höja kraven för att bevilja lån, att göra noggrannare kreditbedömningar. De flesta av smslånebolagen beviljade rätt så lättvindigt för bara några år sedan. Jag har fått många smslån helt utan taxerad inkomst, idag går det inte (och det är väl bra det!)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp